هتل کاروانسرای مشیر

09035585203
03536225600
فارسی English
 

اخبار » قلعه سر یزد اولین صندوق امانت جهان

قلعه سر یزد اولین صندوق امانت جهان

 

قلعه سریزد بنا شده از خشت و گل، دارای سه طبقه با مساحت ۷۷۹۰ متراست. طبقه اول برای افراد كم بضاعت، طبقه دوم برای قشر متوسط و طبقه سوم برای اعیان و اشراف. عظمت و بزرگی این قلعه نشان ازجمعیت بالای آن روستا در گذشته دارد.

جالب است بدانید قلعه سریزد دو درب داشته است. یک درب اصلی و یک درب پشتیبان. درب اصلی آن كه از سمت بالا به پایین باز و بسته می شده تا به صورت پلی باشد برای وارد شدن و خارج شدن به قلعه. درب فلزی دیگری هم داشته كه وقتی دشمن از درب اصلی وارد می شده به عنوان درب پشتیبان بسته می شده است. جایی که نگاهبانان قلعه، از بالای سر دشمن آب داغ و قیر مذاب و آتش بر سرورویشان می ریخته اند. در زمان جنگ و نا امنی این قلعه محلی برای سكونت روستاییان سریزد بوده است.

این بنا دارای دو حصار و باروی  بوده است حصار بیرونی با ارتفاع ۶ متر و شامل ۳ برج مدور و حصار داخلی با ارتفاع ۹ متر و شامل ۶ برج دیده بانی بوده است. لبه های برج همه كنگره ای است و حفره هایی برای تیراندازی سربازان به دشمن دارد
.

گفته می شود قلعه سریزد مهریز یکی از کهن ترین و بزرگ ترین صندوق امانات بانکی ایران بوده است.

برای ذخیره سازی غلات و مواد غذایی، كه برای آن دوره تاریخی ارزشمنده بوده از این قلعه استفاده می كردند.

در دو طرف راهروها، اتاق ها و حجره های متعدد تقریبا حدود ۴۶۸ عدد ساخته بودند كه هر كدام دارای درب بوده و كلید مجزا داشته است این اتاق ها محل نگهداری اشیاء گرانبهای روستاییان بوده است.

چون این قلعه را در دشت ساخته اند پس علاوه بر برج و باروی؛ گرداگرد آن را خندقی با عرض تقریبی ۶ متر و عمق ۳ تا ۴ متر حفر كرده اند كه آن را پرآب نموده و با كاه رویش رامی پوشاندند تا بتوانند در هنگام حمله دشمن از خود دفاع كنند.

نوشته شده در: 13 اسفند 1398 ساعت : 12:09
نماد اعتماد الکترونيکي